‌راه‌آهن در اولویت دولت نبود/‌‌ترانست‌ها از امروز از سیستم فروش حذف شدند

خبرگزاری فارس-سعید مؤذنی: با نوسانات اخیر ارزی، هزینه‌های اغلب بخش‌های تولیدی و خدماتی نظیر درگیر بخش‌های کشور افزایش یافت.

در این میان حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و پاک نیز درگیر مشکلات نوسانات ارزی و گرانی‌ها شد.

در کشور ما همه سیستم حمل و نقل مسافری خصوصی است که با افزایش قیمت ارز، ظاهرا دچار چالش شده‌اند.

شرکت‌های ریلی معتقد هستند، با این افزایش قیمت‌ها، دیگر قدرت تأمین قطعات مصرفی ناوگان را ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند واگن‌‌های جدید مسافری خریداری کنند.

از سوی دیگر متوسط سن ناوگان مسافری ریلی امروز ۲۹ سال است و نوسازی ناوگان اعتبار لازم دارد که شرکت‌های ریلی معتقد هستند، در نبود حمایت دولت، بانک‌ها هم تسهیلاتی به این بخش اختصاص نمی‌دهند تا بتوان واگن حتی از داخل خریداری کرد و توانایی خرید نقدی هم ندارند.

در همه دنیا حمل  نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن، سریع و پاک مورد حمایت دولت‌ها است، اما شرکت‌های ریلی به ویژه شرکتی نظیر رجا که ناوگان حومه‌ای را مدیریت می‌کند، معتقد است دیگر با قیمت‌های فعلی امکان سیر ندارد.

قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای تکلیفی و یارانه‌ای است و مدیران رجا به عنوان شرکتی وابسته به تأمین اجتماعی معتقد هستند، این نرخ‌ها غیرواقعی است و دیگر قطارهای حومه‌ای با قیمت‌های یارانه‌ای سیر نمی‌کنند.

از سوی دیگر شرکت‌های ریلی خواستار دریافت ارز یارانه‌ای بودند که نه تنها این ارز اختصاص یافت، بلکه دولت در بودجه امسال، بودجه راه‌اهن را هم کاهش داد تا سد بزرگی در جهت توسعه ریلی کشور شکل بگیرد.

این را ‌محمد رجبی، مدیرعامل رجا، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید.

به گفته وی، ‌در حدود ۳۰ ماهی که در شرکت رجا فعالیت می‌‌کنیم، به طور مداوم رفع مشکلات صنعت ریلی خصوصاً تأمین و نوسازی ناوگان را دنبال می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به بروز مشکلات برای صنعت ریلی اظهار داشت: برای رفع مشکلات ریلی کشور خصوصا حمل و نقل مسافری پیگیری‌‌ها از وزرای راه و شهرسازی و تعاون انجام شد، نامه‌های متعددی مبنی بر لزوم اختصاص یارانه به سیستم ریلی به مسئولان کشور نوشته‌ایم.

رجبی گفت: در دهه هشتاد حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و سبز یارانه دریافت می‌کرد، در سال ۸۸ دولت به رجا در آن ابعاد، حدود ۵۸ میلیارد تومان سالانه پول می‌داد که در مقایسه با قیمت امروز ۶۵ میلیون دلار است که این رقم بزرگ بابت توسعه ریلی مسافری به رجا کمک می‌شد.

* ‌خصوصی‌سازی رجا با رویه نادر‌ست

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ضمن انتقاد از رویه نادرست خصوصی‌سازی در کشور گفت: در واقع دولت خواست با واگذاری رجا بخش حمل و نقل ریلی مسافری را از سر خود باز کند و این شر را کوتاه کند و درواقع از خود سلب مسئولیت کند؛ با این کار بخش مسافری ریلی یتیم شد‌ پس از آن هم تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

* هزینه سیر یک صندلی ترانست در مسیر تهران-مشهد بیش از ۷۰۰ هزار تومان

وی ادامه داد: آخرین جلسه‌ای که حدود ۲ هفته پیش به همراه مدیرعامل راه‌آهن با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم، به آقای نوبخت گفتیم که ضرورت دارد حمل‌ونقل ریلی به عنوان یک نیاز اساسی مردم و کشور ارز دولتی دریافت کند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به افزایش هزینه‌‌های تأمین قطعات ناوگان ریلی در یک سال اخیر افزود: ترانست‌های رجا هزینه‌های ارزی در بخش‌های گیربکس، موتور، چرخ، ترمز، سیستم‌های کنترل و غیره دارد؛ ما با وجود گازوئیل و نیروی انسانی ارزان، بابت هر ۱۰۰ کیلومتر سیر ۸ یورو هزینه داریم، یعنی در مسیر تهران – مشهد که ۹۰۰ کیلومتر است باید حدود ۷۲ یورو پول از مسافر دریافت کنیم،‌ اما آیا دریافت این رقم امکانپذیر است؟ حتی اگر یورو دولتی هم دریافت کنیم، بیش از ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود، حال اگر یورو سامانه سنا به ما بدهند این رقم به بیش از ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید که اصلاً منطقی امکانپذیر نیست.

* ترانست‌ها از امروز از سیستم فروش حذف شدند

وی افزود: به دلیل همین مشکلات و در همین راستا از دو ماه پیش اعلام کردیم که با این ارقام نمی‌توانیم ادامه دهیم و ناوگان ما به تدریج زمین‌گیر می‌شود زیرا قدرت پشتیبانی ناوگان وجود ندارد و به صورت رسمی ترانست‌ها از ۱۵ دی‌ماه از سیستم فروش حذف شدند، چون با این ارقام نمی‌توانیم آنها را پشتیبانی و مدیریت کنیم.

* دیگر زیان قطارهای تکلیفی را از جیب کارگران تأمین نمی‌کنیم

مدیرعامل رجا با انتقاد از اینکه چرا باید زیان قطارهای تکلیفی را از جیب کارگران تأمین کنیم، تأکید کرد: شرکت رجا بزرگترین شرکت مسافری ریلی است ضمن آنکه  مدیریت و راهبری کل قطارهای حومه‌ای هم برعهده رجا است، سهامداران رجا کارگران تأمین اجتماعی هستند، همین هفته گذشته هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مرا توبیخ کرد که چرا از پول کارگران بابت زیان حمل و نقل و خسارت آن هزینه می‌کنید؟‌

رجبی ادامه داد: قطعاً ما حق نداریم از پول کارگر، زیان رجا را جبران کنیم و به هرحال دولت باید مابه‌تفاوت قطارهای تکلیفی و حومه‌ای را پرداخت کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ نامه به مسئولان و نماینده‌های مجلس بابت اعلام این مشکلات فرستاده‌ایم، ا‌ما به جایی نرسیده‌ایم و از آن طرف هم توبیخ می‌شویم چرا منافع کارگران را در بخش زیان حمل‌ونقل ریلی هزینه می‌کنیم. 

* وعده توخالی اختصاص ارز دولتی به راه‌آهن

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ادامه داد: البته رئیس سازمان برنامه و بودجه هم قبول کرده و به ما گفت که تمام تلاشش را می‌کند ارز دولتی به راه‌آهن و شرکت‌های ریلی اختصاص یابد اما تا آخرین پیگیری‌ها هنوز به دستاورد مثبتی نرسیده‌ایم در حالی‌که رئیس سازمان برنامه بودجه تأکید کرد که همه تلاش خود را در این باره انجام می‌دهد.

رجبی گفت: اما زمزمه اعضای کمیسوین اقتصادی مجلس حاکی از این است که آنها با اختصاص ارز یارانه‌های به شرکت‌های ریلی مخالفت می‌کنند حتی خبری هم منتشر شد مبنی براینکه بانک مرکزی با تخصیص ارز دولتی به غیر از کالاهای اساسی و دارو، مخالفت کرده است و این بدان معنا است که دولت برنامه دارد حمل و نقل ریلی را زمین بزند.

* ترانست‌ها از امروز زمین‌گیر می‌شوند

وی با تأکید مجدد براینکه هزینه ترانست‌‌ها در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر ریلی حدود ۸ یورو است، گفت: حتی با احتساب ارز یارانه‌ای هم هزینه‌های این ترانست‌ها درنمی‌آید در حالی که همین ترانست‌ها زمانی افتخار ملی محسوب می‌شد و جزو بهترین ناوگان‌ سریع و ایمن کشور بود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ادامه داد: در مسیرهای ریلی نظیر مشهد، یزد، سمنان – قم و قزوین ما قطاری نداریم که به پای ترانست‌ها برسد، در همین مسیر‌ها دانشجویان و اساتید دانشگاه برنامه‌های خود را با ساعات حرکت ترانست‌ها تنظیم می‌کردند اما از شنبه این قطارها زمین‌گیر می‌شود و دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم.

رجبی بیان کرد: ما یک عدد چرخ ترانست را حدود سه میلیون تومان خریداری می‌کردیم اما امروز به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته و نمی‌توانیم از پول کارگر برای این هزینه‌ها اختصاص دهیم و هزینه‌های‌مان هم برنگردد.

* افزایش آمار تصادفات جاده‌ای با حذف ترانست‌ها

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اظهار داشت: در ۶ میلیون جابه‌جایی قطارهای حومه‌ای در یک سال، تعداد جان‌باختگان براساس سوانح صفر است؛ دولت مدعی است برنامه دارد سوانح رانندگی را کاهش دهد اما با چنین حمایت‌های ناچیزی از راه‌آهن، کاری کرده‌ است که این ترانست‌ها زمین‌گیر شود، قطعاً‌ مسافران اینها به سمت جاده سوق می‌یابند و پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات سوانح رانندگی‌ با این وضعیت افزایش یابد.

* قطارهای حومه‌ای در گام بعدی زمین‌گیر می‌شوند

وی ادامه داد: ما در مسیر اهواز تا بندر امام خمینی (ره) با قطارهای حومه‌ای بیش از ۲ میلیون مسافر سالانه جابه‌جا می‌کنیم که اغلب مسافران آن کارگران و کارمندان پتروشیمی بندر امام هستند، یا در همین تهران، روزانه ۵۶ سورتی قطار حومه‌ای داریم، مثل هشت قطار برای هشتگرد، چهار قطار برای مسیر قزوین، مسیر کرج ۱۱ قطار برای پرند، مسیر ورامین، قم و غیره داریم که اگر پشتیبانی نشویم این قطارها هم زمین‌گیر می‌شود.

* چرا مترو یارانه دولتی می‌گیرد اما ریلی مسافری برون‌شهری نمی‌گیرد

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا تأکید کرد: پیشنهاد ما این است دولت به حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری نظیر حمل و نقل ریلی درون‌شهری توجه کند، امروز در ازای هر مسافری که توسط مترو جابه‌جا می‌شود که میانگین سفرش هم بیش از ۵ کیلومتر نیست، دولت ۹.۸ سنت یارانه به مترو پرداخت می‌کند، این در حالی است که میانگین سفر در سیستم قطارهای برون‌شهری ۱۰۶ کیلومتر است، حال از دولت می‌خواهیم با ما مثل مترو برخورد کند؛ با این وجود اگر بخواهیم رقم پرداختی به مترو را هم دریافت کنیم باید ۲۰ برابر ۹.۸ سنت (معادل سیر)‌ به ما بدهند در حالی‌که ما با ۱۰ برابر این رقم هم قانع‌ هستیم.

انتهای پیام/ب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *